
Het OCMW van Brugge zet alle middelen in om het comfort en de zelfredzaamheid van 60-plussers te vergroten en ondersteunen. Dat was de boodschap die voorzitter De fauw gisteren meegaf, bij de toelichting van de ‘boodschappendienst aan huis’. Zo’n 173 klanten doen per jaar een beroep op de dienst.
OCMW-voorzitter Dirk De fauw: “We zijn al een hele tijd actief met de boodschappendienst. De werking is opgedeeld in 2 sectoren: regio 8380 of ‘Brugge Noord’ en regio Brugge-centrum, waar ook Sint-Michiels, Sint-Andries, Sint-Kruis en Assebroek bij horen. We beseffen dat individueel boodschappen doen voor veel senioren ‘een venster op de wereld’ is. Als ze dat zelf niet meer kunnen, helpt het OCMW een handje.”
De dienstverlening scoort goed, onderstreept de voorzitter. Dat komt omdat het over meer gaat dan louter boodschappen doen en leveren. “Het sociale aspect staat centraal. Senioren maken onder een begeleiding een heus uitje naar de winkel. Ze kunnen praten met mensen en krijgen ondersteuning bij aankopen. De boodschappendienst vormt op deze manier ook een buffer tegen vereenzaming. Als OCMW weten we, na minder positieve berichten over eenzame overlijdens in de stad de voorbije zomer, hoe cruciaal dit is.”
Deze boodschappendienst ontstond in 2008. Zo’n 10 jaar later bestaat ze uit 4 medewerkers en 4 vrijwilligers voor het Brugse grondgebied. “Klanten betalen 10 euro lidgeld voor een volledig jaar en 2 euro per bezochte locatie. We bedienden vorig jaar 173 klanten tijdens 2566 boodschappenrondes. De aanvragen zitten trouwens in de lift dit jaar: dat bewijst dat deze dienst zinvol en nodig is”, aldus nog voorzitter De fauw.