Op 26 oktober werd de smartglass voor het eerst uitgetest. Een gezinshulp met de smartglass op deed boodschappen voor een klant in de thuiszorg. Op die manier heeft de klant thuis zicht op alle keuze in de winkel en heeft die impact op wat er in de winkelkar komt. Dit project is een knap resultaat van een interdisciplinaire samenwerking tussen verschillende diensten.
Rebecca Denys, zorginnovator: “Met het Smart Glass-project zetten we in op innovatie die bijdraagt aan de kwaliteit van wonen, leven en werken. Het project stelt ons in staat om onderzoek uit te voeren en onze zorgtechnologie met een plus verder te ontwikkelen en te implementeren.”
Door de klant vanop afstand te laten meekijken in winkelkar gaan we van aanbodgerichte zorg (de huishoudhulp doet boodschappen traditioneel systeem – beperkte keuze, beperkte inspraak) naar vraag gestuurde zorg (je kiest mee volgens je keuze op dat moment). We onderzoeken de inzet van zorgtechnologie met een plus: heeft de Smart Glass werkelijk een meerwaarde voor onze medewerker (huishoudhulp) en de zorgvrager (klant thuiszorg)? Na het experiment verzamelen we de gebruikerservaring om op die manier de plus te kunnen realiseren.
Door het opzetten van dergelijke projecten bouwen we steen per steen aan de zorg van de toekomst. We doen dit steeds vanuit het perspectief van de klant en in een multidisciplinair team. Voor dit project kregen we ook ondersteuning inzake expertise vanuit Hogeschool Vives, opleiding Zorgtechnologie. Op die manier zijn de onderzoeksprojecten die we opzetten ook vanuit de kennisinstelling gevalideerd als meerwaarde.
Margot De Jonghe, zorgtechnoloog: “als zorgtechnoloog is het mijn ultieme droom om de wereld van zorg en technologie dichter bij elkaar te brengen. Ons doel is om de toegankelijkheid tot technologie met een plus te creëren voor alle medewerkers en klanten van Mintus”.
Klant: “ik ben blij dat ik dit kon beleven. Het is belangrijk dat zo’n nieuwe dingen uitgetest en ontwikkeld worden. Fijn dat dit ook tot de zorg komt”