Klacht Ombudsman

De ombudsman onderzoekt en bemiddelt in klachten van burgers over diensten van Stad Brugge, de lokale politie, het OCMW, haar Welzijnsverenigingen, Mintus. Hij bemiddelt tussen jou en de diensten.

Waar gaat het over?

De ombudsman bemiddelt tussen jou en de diensten.

Het kan onder meer gaan over:

  • een onrechtvaardige behandeling
  • een procedure die te lang duurt
  • niemand die naar je luistert of je vraag ernstig neemt
  • een onbeleefde reactie of geen reactie

De ombudsman verstrekt aanbevelingen aan het bestuur om de dienstverlening te verbeteren. Jaarlijks maakt hij een publiek verslag van zijn werkzaamheden.

Hoe vraag je het aan?

  1. Bezorg je klacht via het online formulier of mail je klacht naar ombudsman@brugge.be of bezorg je klacht via brief of kom langs in de Hoogstraat.

    Omschrijf je probleem bondig en voeg eventuele documenten toe om je klacht te staven. Vermeld je naam en adres.

  2. De vraag wordt gelezen en de ombudsman bezorgt een antwoord.

Waar kun je terecht?

Wat heb je nodig?

  • Alle documenten of stukken die de ombudsman kunnen helpen bij het onderzoek.

Hoeveel kost het?

  • Gratis

Welke voorwaarden gelden?

  • Je klacht gaat over de diensten van het stadsbestuur, de lokale politie, het OCMW, haar Welzijnsverenigingen, Mintus, een intercommunale (Farys, Fluvius, IVBO, WVI ...), een concessiehouder (Interparking) of privépersoon aan wie een stedelijke dienstverlening werd toegekend. 
  • Je hebt je vraag of melding eerst aan de diensten zelf of aan het stedelijk meldpunt gericht. Pas daarna neem je contact op met de ombudsman.
  • Ook niet-Bruggelingen kunnen bij de ombudsman terecht.

Uitzonderingen

  • De ombudsman kan beslissen om klachten niet te behandelen als ze anoniem zijn of gaan over feiten die meer dan 1 jaar oud zijn.
  • Hij mag niet oordelen over de inhoud van reglementen en verordeningen en over het algemeen beleid van het stadsbestuur en het OCMW.
  • De ombudsman is niet bevoegd voor klachten over:
    • interne personeelszaken, met uitzondering van klokkenluidersklachten;
    • zaken waarvoor een gerechtelijke procedure loopt;
    • de werking van de lokale politie als gerechtelijke politie;
    • de inhoud van beslissingen inzake individuele dienstverlening door het OCMW;
    • zaken die onder het medisch beroepsgeheim vallen.

Regelgeving